Природознавство
Звертаємо увагу, що змінено
структуру навчальної програми
«Природознавство».
Зміст предмета «Природознавство» у 4 класі продовжує знайомити
учнів із навколишнім природним середовищем, систематизувати знання про природні
об’єкти і явища, формувати первинні уявлення про взаємозв’язок між світом живої
і неживої природи, між організмами; доповнюється новими знаннями про будову
Всесвіту, план і карту, природу материків і океанів, природні зони України; елементарними
відомостями про тіла та речовини; систематизуються та узагальнюються знання про
взаємовплив між діяльністю людини і змінами, що відбуваються в навколишньому
середовищі.
У навчальному змісті передбачено системне вивчення
астрономічного матеріалу. До основних питань, що розглядаються, належать Сонячна система, небесне тіло (планета,
зоря, галактика) та видимі рухи світил на зоряному небі, рухи Землі, пояси
освітленості. При вивченні астрономічного матеріалу слід розкрити значення
зоряного неба в історії людства, акцентуючи увагу на тому, що воно не лише
допомагало людині орієнтуватися в часі та просторі, а й було таємницею,
загадкою, яку намагався розгадати допитливий людський розум. Розглядаючи
питання про сузір’я, радимо виконати практичні завдання з визначення
найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. Перед цим учнів потрібно
ознайомити з будовою такої карти у шкільному атласі. Розглядаючи питання про
планети Сонячної системи, доцільно пояснити учням, що планети можуть мати
тверді поверхні або складатися з газу – у цьому полягає головна відмінність між
ними. Слід звернути увагу учнів на те, що планети-гіганти мають велику
кількість супутників, а також кільця. Учням важливо донести думку про те, що ми
живемо в час існування в нашому Всесвіті галактик; наша
галактика – Молочний Шлях.
Відомості
розділу «План і карта» передбачають формування низки географічних
компетенцій: умінь орієнтуватися на місцевості, працювати з умовно-знаковими
системами (глобусом, різними картами шкільного атласу, топографічним планом),
умінь бачити за умовними знаками реальні об’єкти і простору, умінь
користуватися планами і картами для вирішення пізнавальних і навчальних
завдань.
Знайомлячи
учнів із масштабом, треба приділяти більше уваги
практичним завданням для відпрацювання прийомів використання масштабування при
зображенні предметів (шкільного столу, книги), щоб підготувати їх до роботи з
планами і картами. Важливо донести до свідомості учнів, що на площині можна відобразити і
довжину, і ширину, і висоту природних об’єктів, використовуючи масштаб.
Під час вивчення розділу «Природа
материків і океанів» учні
знайомляться з чисельністю населення нашої планети, особливістю природи
материків, частин світу, океанів. Вивчення
материків відбувається за планом.
При вивчені розділу «Природа України»
учні знайомляться з природою України,
з її найбільшими рівнинами, гірськими системами, ріками, озерами, морями, з
корисними копалинами, ґрунтами, природними зонами. Вивчення природних зон
відбувається за планом по карті природних зон. При вивченні програмового матеріалу треба звертатися до фізичної карти України;
вчити учнів правильно
показувати географічні об’єкти на карті; бажано використовувати
для класних або домашніх завдань адаптовану до молодшого шкільного віку
контурну карту, вміщену в робочому зошиті.
Зміст розділу «Тіла та речовини» покликаний формувати у школярів елементарні
уявлення про речовини, атоми, молекули. Для
переконання учнів в існуванні найменших частинок речовини, слід використати
їхній життєвий досвід, безпосередні спостереження за явищами у природі та побуті.
Під час опрацювання розділу школярі знайомляться з будовою і властивостями твердих тіл, рідин і газів,
різноманітністю речовин і матеріалів та їх використанням людиною. Важливо, щоб при подачі матеріалу учні
зрозуміли, який існує
взаємозв’язок між будовою і властивостями речовини.
Навчаючи природознавства, необхідно враховувати регіональні особливості у змісті предмета, включати місцеві
природні об’єкти в навчальний процес (знання найбільш
поширених форм рельєфу, водних об’єктів, ґрунтів, рослин і тварин своєї
місцевості, природоохоронних територій, вивчення правил безпечної поведінки у
своїй місцевості). Не втрачають актуальності в 4 класі завдання курсу
природознавства, пов’язані із засвоєнням традицій українського народу у
відносинах людини з природою.
У четвертому класі школярі продовжують проектну діяльність. Програмою
передбачено розроблення 6 проектів. Проектна діяльність може виконуватися
індивідуально, у малих групах, і всім класом. Тематику навчальних проектів
учитель може змінювати відповідно до матеріально-технічного забезпечення,
наявності власних цікавих дидактичних розробок, рівня підготовленості класу,
інтересів дітей, регіональних особливостей природи рідного краю тощо.
У 4 класі вчителю необхідно формувати в учнів уміння
працювати з різними джерелами інформації: навчальна стаття, науково-популярний
і художній тексти, ілюстрації, схеми, діаграми, моделі природних об’єктів і
явищ, власні спостереження, проведений експеримент, енциклопедії, Інтернет.
Після завершення вивчення кожної теми доцільно
проводити підсумковий контроль (тематичне оцінювання). Для цього
використовуються завдання різних типів та рівня складності, які оцінюються
відповідною кількістю балів. Такі роботи завершуються оцінкою, що виставляється
кожному учню. Кількість підсумкових робіт може регламентуватися, але не має
перевищувати кількість тем, що виділяється у програмі.
|