Тема. Які рослини називають хвойними?
Мета: ознайомити учнів з особливостями хвойних рослин; розвивати вміння
порівнювати, аналізувати і робити висновки, впізнавати рослини на малюнках,
гербарних зразках; виховувати відповідальність, шанобливе і дбайливе ставлення
до рослин.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
— Яку будову мають квіткові рослини?
— Чому квіткових рослин на Землі найбільше? Поясніть.
— Доведіть, що квітки і плоди з насінням дуже різноманітні.
— Розкажіть про будову своєї улюбленої квіткової рослини.
— Розкажіть, для чого потрібні гербарії.
2. Робота над загадкою
• Навесні веселить, влітку холодить. Восени живить, взимку зігріває.
(Дерево, ліс)
• Взимку і літом одним цвітом. (Ялина, сосна)
• Усі пани поскидали каптани,
Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про хвойні рослини та їх
значення для природи.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с.88-89)
— Пригадайте! Які органи є у квіткових рослин? Робота в парах
— Розгляньте малюнки на с 88. Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони
відрізняються за будовою?
— Про що розповів Мудрий Лісовичок?
— Запам'ятайте! Хвойні рослини — це вічнозелені дерева і кущі. Вони мають
корінь, дерев'янисте стебло, голчасті листки — хвоїнки і шишки з насінням.
— У природі існує понад 600 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав
серед хвойних рослин немає.
Робота в парах
— Дослідіть і розкажіть! Яке значення хвойних рослин для природи та життя
людини?
— Які рослини зображені на картині Івана Труша на с. 89? Поясніть свою
думку.
— Хвойні рослини мають велике значення в природі. Разом із іншими
зеленими рослинами вони утворюють органічні речовини, поглинають вуглекислий
газ із повітря і виділяють кисень.
Хвойні ліси, як і листяні, затримують танення снігу, що збагачує ґрунт вологою.
Хвойними рослинами живляться тварини в лісі. Протягом майже всього року
сосновою хвоєю живляться глухарі. Для оленів найкраща їжа взимку — молоді
соснові пагони. Білки, бурундуки живляться насінням ялин і сосен.
Сосни виділяють особливі речовини, які пригнічують розвиток хвороботворних
організмів, тому соснові ліси вважають цілющими.
Здавна відомо, що там, де вирубують ліси, міліють річки, збіднюються ґрунти. Цю
місцевість покидають птахи і звірі. Поступово вона перетворюється на пустелю.
Тому ліси потрібно охороняти.
Висновки
• Сосна та ялина — хвойні рослини.
• Основна ознака хвойних рослин: листкн-хвоїнки, різні за розмірами і
формою шишки, у яких утворюється насіння.
• Хвойні рослини утворюють ліси: соснові бори, темнохвойні ялинові ліси.
Хвойні ліси мають важливе значення у природі.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Вірю— не вірю»
— Якщо сказане мною твердження правильне — підніміть зелену картку, якщо
неправильне — червону.
• Усі хвойні рослини мають широке листя.
• Насіння хвойних рослин не захищене.
• Хвойні рослини мають квітку.
• Хвойні рослини не бояться холоду.
• У нашій місцевості росте модрина.
2. Гра «Упізнай дерево за описом»
• Це дерево має дуже високий прямий стовбур, не дуже товстий, але дуже
міцний. Його використовували в будівництві кораблів. (Сосна)
• Корені цього дерева широко розпластані, глибоко залягають у землі і
можуть захистити дерево від сильних ураганів і вітрів. Дуже часто на морських
узбережжях, у піщаних дюнах висаджують ці рослини. (Сосна)
• Це дерево з пухнастими гілками, тонкими короткими голками. (Ялина)
3. Робота з гербарієм у групах
— Перед вами лежать гербарні рослини. Розгляньте їх, приберіть «зайве»,
обґрунтуйте свій вибір.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу нас. 89.
— За якими ознаками можна відрізнити сосну від ялини?
— За якими ознаками хвойні рослини відрізняються від інших рослин?
— У яких умовах ростуть сосни?
— У яких умовах ростуть ялини?
— Яким є значення хвойних рослин у природі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Природознавство 3 кл. Хвойні рослини
С.88-89.
— Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості — листяні чи
хвойні?
|